mail unicampaniaunicampania webcerca

    Giovanna D'ALFONSO

    Insegnamento di DIRITTO PRIVATO

    Corso di laurea in ECONOMIA E COMMERCIO

    SSD: IUS/01

    CFU: 10,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 70,00

    Periodo di Erogazione: Primo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    L’insegnamento si incentrerà sulle istituzioni di diritto privato.
    Considerando che gli utenti sono studenti di Economia, si impronterà lo
    studio delle tematiche, avendo sempre riguardo alle ricadute nella realtà
    economica della normativa di diritto interno e sovranazionale. Si porrà
    l'accento sulle fonti di produzione del diritto, sottolineando che,
    nell'epoca della globalizzazione, il futuro professionista, ai fini della
    risoluzione del problema pratico, dovrà esaminare sia la normativa
    nazionale- dunque, anche i regolamenti delle autorità amministrative
    indipendenti-, sia la normativa sovranazionale. Si incentrerà l'attenzione
    sulle tematiche delle situazioni giuridiche soggettive, dei contratti, delle
    obbligazioni e della responsabilità civile. L'analisi del diritto di famiglia e
    del diritto delle successioni sarà in linea con l'obiettivo di formare
    studenti di Economia: si affronteranno aspetti strettamente rilevanti ed
    in linea con l'offerta formativa globale, quali l'impresa familiare ed il patto
    di famiglia. In fase avanzata dell’insegnamento, si forniranno agli studenti
    testi di pronunce giurisprudenziali, per commentarle in sede di
    esercitazioni. Si approfondiranno le diverse modalità di risoluzione
    stragiudiziale delle controversie, insis

    Testi di riferimento

    P. PERLINGIERI, Istituzioni di diritto civile, Napoli, Esi, ult. ed.A.
    TRABUCCHI, Istituzioni di diritto civile, Padova, Cedam. Ult.ed. 1. Gli
    studenti dovranno studiare unicamente le parti di testo, relative al
    programma di studio indicato. All’inizio dell’insegnamento la docente
    indicherà le parti dei volumi da non approfondire. Si invitano gli studenti
    non corsisti a contattare la docente per qualunque dubbio sul punto. 2.
    L’utilizzazione di altri manuali deve essere concordata con il docente. 3.
    La consultazione di un codice civile aggiornato è indispensabile per la
    preparazione dell’esame. 4. La docente fornirà, in aula, agli studenti
    corsisti testi di pronunce giurisprudenziali che saranno commentate e
    discusse, durante le esercitazioni. 5. Non ci sono differenze di testi per gli
    studenti non frequentanti. Il materiale aggiuntivo suddetto verrà altresì
    caricato sulla pagina web della docente, per consentirne la consultazione.
    6. Per gli studenti Erasmus è consigliato il seguente testo in lingua
    inglese: IUDICA-ZATTI, Language and Rules of Italian Private Law: An
    Introduction, Cedam, 2020

    Obiettivi formativi

    A) L’insegnamento di DIRITTO PRIVATO intende trasferire le conoscenze
    di base necessarie per: l’acquisizione della padronanza del lessico
    giuridico; la comprensione e la conoscenza: del sistema delle fonti di
    produzione delle norme giuridiche; dei principali istituti del diritto civile;
    dei principi basilari dell’ordinamento giudiziario italiano e dei sistemi di
    risoluzione alternativa delle controversie giuridiche, in particolare nel
    settore bancario e finanziario; la capacità di individuare, in linea con le
    norme di diritto internazionale privato, sia l’organo giudicante
    competente, sia la disciplina applicabile, nei casi di risoluzione di
    controversie transfrontaliere.
    B) Abilità e conoscenze derivanti dalla frequenza dell’insegnamento. Al
    termine dell’insegnamento lo studente acquisirà: la padronanza dei
    concetti giuridici fondamentali; la capacità di capire, con autonomia di
    giudizio e senso critico, quale sia la normativa più pertinente da applicare
    al caso concreto; la comprensione della necessità di aggiornarsi
    costantemente sull’evoluzione della normativa, di diritto europeo e
    nazionale; la consapevolezza dei profili di internazionalità della disciplina
    privatistica; la capacità di consultare, anche in chiave critica, le pronunce
    giurisprudenziali; la terminologia tecnica appropriata, per comunicare e
    interagire con i diversi interlocutori, nel mondo del lavoro; l’abilità
    comunicativa: intesa quale la capacità di
    argomentare coerentemente soluzioni a problematiche giuridiche; la
    Capacità di apprendimento: intesa quale l’abilità di utilizzare gli strumenti
    didattici, messi a sua disposizione: sia i libri di testo, sia la
    partecipazione a lezioni, ad esercitazioni su temi specifici, a convegni ed
    a testimonianze di imprenditori, professionisti o giuristi; sia il colloquio
    diretto e costante con il docente

    Prerequisiti

    Non sono previste propedeuticità, né particolari prerequisiti

    Metodologie didattiche

    La didattica si basa sulla seguente articolazione: 1. Lezioni frontali e/o
    virtuali (n. 70 ore) Le lezioni, ciascuna di 2 ore, sono divise in due parti.
    Nella prima parte, il docente illustra l’argomento con una lezione frontale
    e/o virtuale; nella seconda parte, l’argomento viene ripreso ed
    approfondito, mediante la sottoposizione agli studenti di casi pratici ed
    esempi diretti a far cogliere l’effettiva utilizzazione pratica dell’istituto. Gli
    studenti vengono coinvolti e sollecitati a riflettere sui temi proposti ed a
    partecipare attivamente alla lezione, esprimendo opinioni. 2.
    Esercitazioni. (20 ore) Esse sono dirette a verificare l’effettiva
    comprensione degli argomenti trattati e lo stadio di apprendimento.
    Vengono, inoltre, periodicamente effettuate delle simulazioni di esame,
    dirette a sollecitare gli studenti all’autovalutazione. 3. Testimonianze
    applicative: imprenditori, rappresentanti istituzionali, docenti universitari,
    professionisti di consolidata esperienza sono invitati a partecipare come
    relatori ospiti alla lezione, per approfondire, grazie alle loro esperienze
    professionali, specifici argomenti dell’insegnamento. 4. Studio individuale
    Gli studenti integrano le conoscenze acquisite in aula, con lo studio
    individuale del libro di testo e la lettura di documenti di approfondimento,
    segnalati dal docente al fine di favorire autonome capacità di
    apprendimento 5. Frequenza dell’insegnamento La frequenza
    dell’insegnamento non è obbligatoria. Gli studenti che avranno
    partecipato al 75 % delle lezioni potranno svolgere l’esame,
    suddividendolo in due moduli, da discutere in due date diverse di esame,
    i cui contenuti saranno comunicati agli studenti corsisti in aula

    Metodi di valutazione

    La prova finale consiste in un colloquio orale su ciascuna delle parti del
    programma. Metodo di valutazione: 1. Gli studenti dovranno dimostrare:
    Il possesso di un’adeguata conoscenza degli argomenti del programma,
    applicando in maniera pertinente le teorie e i modelli concettuali oggetto
    di studio; la comprensione degli istituti e la padronanza delle relative
    applicazioni; la capacità di risolvere questioni giuridiche, utilizzando le
    conoscenze acquisite, operando collegamenti critici tra gli argomenti ed
    applicando gli strumenti forniti; la capacità di organizzazione il discorso e
    l’utilizzo del lessico giuridico, durante l’esposizione . 2. Il superamento
    dell’esame si otterrà con un voto minimo di 18 e il voto massimo
    dell’esito dell’esame 30. Per poter conseguire la sufficienza è necessario
    avere la conoscenza minima ed aver acquisito la comprensione dei più
    importanti istituti del diritto privato. 3. Nell'esaminare la preparazione
    degli studenti Erasmus, si valuterà positivamente la comparazione della
    disciplina italiana degli istituti civilistici con la disciplina del paese di
    origine. Durante i colloqui di orientamento dello studio di tali studenti,
    essi verranno orientati a soffermarsi, in particolar modo, sulla disciplina di
    diritto interno di derivazione europea

    Altre informazioni

    1) Si inviteranno gli studenti Erasmus ad incontrare la docente
    settimanalmente, per verificare la comprensione delle tematiche oggetto
    di studio, per sviluppare un colloquio critico di comparazione con gli
    istituti del Paese di origine e per perfezionare il linguaggio tecnico
    giuridico. Al fine di agevolare lo studio dei discenti Erasmus, si proporrà
    loro un testo in lingua inglese di riferimento.
    2).Materiale didattico aggiuntivo. Pronunce giurisprudenziali e documenti
    , forniti dal docente, concernenti eventuali novità normative, non
    menzionate nei libri di testo.
    3). Tesi di laurea. Tutti gli istituti giuridici affrontati nell’insegnamento si
    prestano alla redazione di tesi di laurea, i cui argomenti specifici verranno
    concordati con il docente, sulla base delle preferenze espresse dal/la
    candidato/a.
    4). Per ogni dubbio o incomprensione gli studenti sono vivamente invitati
    a utilizzare le ore di ricevimento del docente, al quale è altresì possibile
    in ogni momento rivolgersi, per gli stessi fini, utilizzando l’indirizzo di
    posta elettronica pubblicato sul sito.
    5). Si invitano fortemente gli studenti a frequentare l’insegnamento ed a
    partecipare alle esercitazioni, durante le quali si svolgeranno simulazioni
    d’esame e si ripeteranno gli argomenti, spiegati in aula, sui quali gli
    studenti abbiano ancora dubbi.

    Programma del corso

    I Nozioni introduttive e principi fondamentali. Il diritto privato nel sistema
    giuridico. Le fonti del diritto privato. I principi. Metodo giuridico ed
    interpretazione. L’applicazione del diritto nel tempo e nello spazio. (II
    CFU)
    II. I diritti. Situazioni giuridiche soggettive e rapporti giuridici. I soggetti.
    I soggetti del diritto. Le persone fisiche. Le persone giuridiche . I diritti
    della personalità umana. (I CFU)
    IV. Le situazioni reali di godimento. I beni. Il diritto di proprietà nel
    sistema giuridico. Comproprietà e condominio. I diritti reali minori. Diritti
    reali e diritti di credito. Il possesso. VI. Prescrizione e decadenza (I CFU)
    V. Le obbligazioni. Struttura e caratteri dell’obbligazione. Le vicende
    dell’obbligazione. Adempimento e altre cause di estinzione delle
    obbligazioni. Le modificazioni soggettive delle obbligazioni.
    Inadempimento delle obbligazioni e mora del debitore. La responsabilità
    per inadempimento dell’obbligazione. Le situazioni di garanzia
    patrimoniale. I mezzi di conservazione della garanzia patrimoniale.
    Situazioni reali di garanzia. Situazioni personali di garanzia.(II CFU)
    . VII Autonomia negoziale ed autonomia contrattuale. Strumenti
    dell’autonomia negoziale. Requisiti del negozio giuridico. Elementi
    essenziali del contratto e profilo dinamico: la formazione dei contratti; le
    trattative e la c.d. responsabilità precontrattuale. Vincoli nella formazione
    del contratto. La disciplina dei “contratti del consumatore”. La disciplina
    dei “contratti degli investitori in strumenti finanziari”. I contratti tra
    imprese. Il contratto telematico. La patologia nella fase genetica dei
    contratti. L’efficacia dei contratti. L’esecuzione dei contratti. Gli strumenti
    di autonomia negoziale: profilo sistematico.VIII I contratti. IX. Altre fonti
    di obbligazioni. (II CFU)
    X La responsabiilità extracontrattuale (I CFU)
    X. Pubblicità e trascrizione- XI. La responsabilità civile extracontrattuale.
    XII. La famiglia: I rapporti tra coniugi.- L’impresa familiare- Il patto di
    famiglia. XIII. Successioni e donazioni. (I CFU)
    Per gli studenti Erasmus il docente fornirà delle slides di sintesi degli
    argomenti della persona fisica e della persona giuridica e della parte
    relativa alle successioni e donazioni; della pubblicità e trascrizione; della
    famiglia. Per il resto del programma i contenuti sono gli stessi degli
    studenti italiani, ma si invitano gli studenti a colloquiare costantemente
    Testi in inglese
    Italian
    Teaching contents
    The teaching will focus on private law institutions.
    It will be taken into account that our students are students of Economics,
    not of Jurisprudence. For this reason the study of the themes will be
    concentrated, always having regard to the effects of the internal and
    supranational law in the economic reality.
    Emphasis will be placed on the sources of law, underlining that, in the
    age of globalization, the future professionist will have to solve the
    practical problems by analyzing both national and supranational
    legislation.
    Focus will be placed on the issues of subjective legal situations,
    contracts, obligations and civil liability, constantly pointing out that the
    understanding and knowledge of private law institutions is fundamental
    for the study of commercial law: this is in fact crucial in the career of
    future accountants, entrepreneurs and business managers.
    The analysis of family law and succession law will be in line with the
    objective of training Economics students. Therefore, will be addressed
    strictly relevant aspects, which are in line with the Department's
    comprehensive training study offer, such as the family business and the
    family pact.
    P. PERLINGIERI, Istituzioni di diritto civile, Napoli, Esi, ult. ed.
    Or A. TRABICCHI, Istituzioni di diritto civile, Padova, Cedam. Ult.ed.
    Students should only study the parts of the text relating to the study
    programme indicated. At the beginning of the course, the teacher will
    indicate the parts of the volumes not to be studied in depth. Students
    who are not students are invited to contact the teacher if they have any
    doubts about this point.
    The use of other books must be agreed with the professor
    Consulting an updated code is essential for the exam
    1. The teacher will provide, during the course, the students with texts of
    jurisprudential pronouncements that will be commented and discussed
    during the exercises.
    2. There are no differences in texts for students not attending the course.
    The above-mentioned additional material will also be uploaded to the
    teacher's web page for consultation.
    3. For Erasmus students the following text in English is
    recommended:IUDICA-ZATTI, Language and Rules of Italian Private Law:
    An Introduction, Cedam, 2020
    TEACHON GOALS
    1. The main contents of this teaching are related to:
    1. the acquisition of the appropriate technical terminology;
    2. the acquisition of the basic knowledge with reference to the legal
    system and to the sources of law;
    3. the Knowledge of fundamental legal concepts of Italian private law
    within the European framework;
    4. the knowledge of fundamental concepts of the judicial system;
    5. the Knowledge of fundamental legal concepts of the International
    private law and the ability to apply them to cross-border disputes.
    2. Skills and knowledge acquired from the frequency of the teaching
    At the end of the teaching the student will be able:
    1. to know the fundamental legal concepts;
    2. to identify, with judgment and critically, which rules will apply to each
    individual case;
    con il docente, per analizzare insieme gli aspetti più importanti su cui
    concentrare l’attenzione.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The teaching will focus on private law institutions.
    It will be taken into account that our students are students of Economics,
    not of Jurisprudence. For this reason the study of the themes will be
    concentrated, always having regard to the effects of the internal and
    supranational law in the economic reality.
    Emphasis will be placed on the sources of law, underlining that, in the
    age of globalization, the future professionist will have to solve the
    practical problems by analyzing both national and supranational
    legislation.
    Focus will be placed on the issues of subjective legal situations,
    contracts, obligations and civil liability, constantly pointing out that the
    understanding and knowledge of private law institutions is fundamental
    for the study of commercial law: this is in fact crucial in the career of
    future accountants, entrepreneurs and business managers.
    The analysis of family law and succession law will be in line with the
    objective of training Economics students. Therefore, will be addressed
    strictly relevant aspects, which are in line with the Department's
    comprehensive training study offer, such as the family business and the
    family pact.

    Textbook and course materials

    P. PERLINGIERI, Istituzioni di diritto civile, Napoli, Esi, ult. ed.
    Or A. TRABICCHI, Istituzioni di diritto civile, Padova, Cedam. Ult.ed.
    Students should only study the parts of the text relating to the study
    programme indicated. At the beginning of the course, the teacher will
    indicate the parts of the volumes not to be studied in depth. Students
    who are not students are invited to contact the teacher if they have any
    doubts about this point.
    The use of other books must be agreed with the professor
    Consulting an updated code is essential for the exam
    1. The teacher will provide, during the course, the students with texts of
    jurisprudential pronouncements that will be commented and discussed
    during the exercises.
    2. There are no differences in texts for students not attending the course.
    The above-mentioned additional material will also be uploaded to the
    teacher's web page for consultation.
    3. For Erasmus students the following text in English is
    recommended:IUDICA-ZATTI, Language and Rules of Italian Private Law:
    An Introduction, Cedam, 2020

    Course objectives

    TEACHON GOALS
    1. The main contents of this teaching are related to:
    1. the acquisition of the appropriate technical terminology;
    2. the acquisition of the basic knowledge with reference to the legal
    system and to the sources of law;
    3. the Knowledge of fundamental legal concepts of Italian private law
    within the European framework;
    4. the knowledge of fundamental concepts of the judicial system;
    5. the Knowledge of fundamental legal concepts of the International
    private law and the ability to apply them to cross-border disputes.
    2. Skills and knowledge acquired from the frequency of the teaching
    At the end of the teaching the student will be able:
    1. to know the fundamental legal concepts;
    2. to identify, with judgment and critically, which rules will apply to each
    individual case;
    con il docente, per analizzare insieme gli aspetti più importanti su cui
    concentrare l’attenzione.
    3. to know and understand the importance of learning the constant
    updating of the European and National law- having special regard to the
    rules of the Independent Administrative Authorities;
    4. to understand the International profiles of Private law;
    5. to use their skills, in interpreting and using private sources, in order to
    solve elementary legal cases;
    6. to learn the appropriate technical terminology to communicate and
    interact with stakeholders, in the world of work;
    7. to use communication capability;
    8. to know the needed instruments for enhancing students’ learning skills
    in private law

    Prerequisites

    There are no requirements, nor particular prerequisites

    Teaching methods

    Teaching is articulated as follows:
    1. The lectures (70 Hours), each of two hours, are divided into two parts.
    In the first part, the professor introduces the subject; in the second part,
    the topic it is explored through the examination of case studies and
    examples. The topics are treated in particular taking into account the
    economic reality and business relationships. Students are involved and
    encouraged to reflect on the proposed themes and to participate actively
    in class by asking questions, by formulating examples, by expressing
    judgments.
    2. Exercises (20 hours) At the end of the discussion of each part will be
    carried out a test to verify the understanding of the topics and the
    learning stage. Since this teaching is frequented by students of the first
    year, special attention is put to verify the validity of method of studying
    of each student.
    3. Meetings with professionals and entrepreneurs Meetings are held with
    other scholars, with professionals and entrepreneurs on specific issues to
    enable students to have an operational approach and to stimulate their
    attention to the matter.
    4. Self-study: students integrate the knowledge and skills acquired in the
    classroom with individual study of the textbook, and reading related
    documents recommended by the teacher in order to promote
    autonomous learning ability
    5. Course attendante
    Course attendance is not mandatory. Students who have attended 75%
    of the lessons will be able to take the exam, dividing it into two modules,
    to be discussed on two different exam dates. The subdivision of the
    topics for the two modules will be communicated to the students, during
    the course of the teaching.

    Evaluation methods

    The final exam will be oral.
    Students must demonstrate:
    - Possession of an adequate knowledge on program topics, making
    critical links between them;
    - An understanding of the institutions and of the mastery of their
    applications
    - The ability to solve elementary legal issues, using the knowledge
    gained and applying the tools provided.
    - the ability to organise the speech and the use of legal vocabulary during
    the exhibition.
    2. The successful outcome of the examination will be obtained with a
    minimum vote of 18 and the maximum vote is 30. In order to achieve
    sufficiency, it is necessary to have the minimum knowledge and
    understanding of the most important institutions of private law.

    Other information

    1) Other documents Slides by teacher on Judgments & Sentences; new
    rules .
    2) Erasmus students will be invited to meet the teacher weekly, in order
    to verify the understanding of the issues under study, to develop a critical
    dialogue of comparison with the institutions of the country of origin and
    to improve the technical and legal language. In order to facilitate the
    study of Erasmus students, a reference text in English will be proposed to
    them.
    At the end of each module of teaching topics, Erasmus students will be
    invited to discuss with their colleagues the differences in discipline with
    respect to their country of origin.

    Course Syllabus

    More specifically, the teaching program relates to the following contents:
    I The legal system:: The Private Law. Sources of Law. International private
    law (II university educational credit)
    II. Persons. Natural persons. – Personality rights. – Legal persons (legal
    entities).- The new privacy law. (I university educational credit)
    III. The rights. Rights and legal situations. Legal relations. IV. Property and
    goods. Property and goods. The right of ownership. Co-ownership and
    condominium of buildings. Real rights. Registration in the real estate
    records. The possession (I university educational credit)
    . V. The obligation Law. Concept of obligation. Due performance.
    Circulation of rights and obligations. Non-performance and liability of the
    debtor. Credit guarantees. VI The rules of the limitation on the period
    during which the persons can exercise their rights
    (II university educational credit)
    VII. The Law of Contract. Nature and definition of contract. Contract
    formation. Agency and representation. Contract elements. The binding
    force of contract. Contract validity. Termination of contract and others
    remedies. VIII. Contrats. IX. Other sources of obligation. – Unilateral
    promises and “nearly contracts”. (II university educational credit)
    X. Civil liability. Wrongfull acts, loss, damage and injury. Concepts.
    Specific situation in civil liability. Interests protected in the sphere of civil
    liability and specific forms of remedies. Redressin non-contractual
    liability. (I university educational credit)
    XI. The rules on real estate transcription . XII. The Family Law. Relations
    between spouses. XIII. Succession upon death. Basic notions. Elements
    and effects. Testamentary and necessary succession. The estate.
    Capacity to inherit, unfitness, representation and accretion. Common
    inheritance
    (I university educational credit)
    At the end of each module of topics, there will be an exercise during
    which the topics will be repeated, discussing the jurisprudential cases
    that will be provided in advance to the students. Simulations of the oral
    examination will also be carried out at the same time.

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype