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    Mario PEZZILLO IACONO

    Insegnamento di ORGANIZZAZIONE AZIENDALE

    Corso di laurea in ECONOMIA AZIENDALE

    SSD: SECS-P/10

    CFU: 8,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 56,00

    Periodo di Erogazione: Secondo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    In questo insegnamento si espongono, si analizzano e si discutono le teorie organizzative, i modelli e gli strumenti necessari per effettuare analisi e interventi manageriali, professionali e consulenziali di Organizational Assessment.

    In particolare, si affrontano le seguenti questioni:
    Cosa si intende per assetto organizzativo? L’assetto organizzativo adeguato, La sfida della progettazione organizzativa, La progettazione organizzativa multi-contingente, l’Information Processing View, l'adeguatezza dell’assetto organizzativo, l’ambito operativo e gli obiettivi
    - Come si valuta l’adeguatezza della macrostruttura organizzativa? La strategia, l’ambiante, la macrostruttura: la macrostruttura semplice, la macrostruttura funzionale, la macrostruttura divisionale, la macrostruttura a matrice,
    - Come si valuta l’adeguatezza del lavoro delle persone? La microstruttura del lavoro: compiti e mansioni, l’organico e le risorse umane, la leadership e il clima organizzativo.
    - Come si valuta l’adeguatezza dei sistemi organizzativi? Sistemi di coordinamento e controllo, sistemi informativi e di gestione della conoscenza, Sistemi di Compensation & Benefit
    La progettazione organizzativa e la gestione del cambiamento organizzativo

    Testi di riferimento

    Per gli studenti che hanno frequentato il corso:

    Richard M. Burton, Børge Obel, Dorthe Døjbak Håkonsson, Marcello Martinez (2020). Organizational design. TORINO: Giappichelli, ISBN: 9788892135116

    Per gli studenti che non hanno frequentato il corso:

    Richard M. Burton, Børge Obel, Dorthe Døjbak Håkonsson, Marcello Martinez (2020). Organizational design. TORINO: Giappichelli, ISBN: 9788892135116

    E

    Hasting, R. e Erin M. (2020), "L'unica regola è che non ci sono regole. Netflix e la cultura della reivenzione"

    oppure in alternativa a quest'ultimo libro, è possibile guardare (e analizzare) tre a scelta dei seguenti sei film:
    The Founder (2016) - ll film racconta la storia vera dell'imprenditore Ray Kroc, interpretato da Michael Keaton, e della sua acquisizione della catena di fast food McDonald's.
    Il Diavolo veste Prada (2006) - Un film che offre uno sguardo sul mondo della moda e dell'industria editoriale, mettendo in evidenza le dinamiche di potere e leadership all'interno di un'azienda.
    Moneyball (2011) - Basato su una storia vera, il film affronta il concetto di gestione dei talenti e della strategia aziendale nel mondo dello sport, in particolare nel baseball.
    Lo Stagista Inaspettato (The Intern) (2015) - Una commedia che esplora la dinamica intergenerazionale sul posto di lavoro e offre spunti su come le diverse prospettive possono contribuire al successo aziendale.
    Tutta La vita Davanti (2008) - Commedia agrodolce sul precariato raccontata attraverso il mondo dei call center e l'applicazione di metodi fordisti nel settore dei servizi
    Volevo solo dormirle addosso (2004) - Marco Pressi è un giovane dipendente di una multinazionale, il cui ruolo è quello di selezionare e formare il personale, nonché motivarlo

    Obiettivi formativi

    L'insegnamento intende favorire negli studenti:

    a) lo sviluppo di conoscenze e capacità di comprensione delle esigenze di cambiamento nell’organizzazione del lavoro e di progettazione delle forme organizzative di imprese, aziende pubbliche e pubbliche amministrazioni, anche in funzione dell’impatto che le nuove tecnologie (ICT - Information and Communication Technologies) esercitano sui processi, sulle mansioni operative e sui comportamenti manageriali;

    b) lo sviluppo di autonomia di giudizio nell'elaborazione di soluzioni di Organizational Assessment, secondo una logica imprenditoriale, manageriale e/o consulenziale, e di analisi di specifiche situazioni “critiche” esemplificative dei problemi di organizzazione del lavoro e di progettazione organizzativa di imprese, aziende pubbliche e pubbliche amministrazioni;

    c) la sperimentazione, in maniera professionale e/o consulenziale, di capacità di comunicazione delle analisi effettuate e delle soluzioni elaborate;

    d) lo sviluppo di capacità di apprendimento utili per interpretare in maniera autonoma documenti, organigrammi, report organizzativi, interviste e survey per l’analisi e la progettazione organizzativa.

    Prerequisiti

    Economia Aziendale

    Metodologie didattiche

    La didattica si basa sulla seguente articolazione:

    - Lezioni partecipate finalizzate al miglioramento delle conoscenze e delle capacità di comprensione degli studenti mediante l’esposizione di teorie, modelli concettuali, pratiche e strumenti manageriali di Organizational Assessment; gli studenti sono invitati a partecipare alla discussione con autonomia di giudizio, esprimendo idee, formulando domande, presentando esempi;

    - Testimonianze aziendali: imprenditori, professionisti e manager sono invitati a partecipare come relatori ospiti alla lezione, per approfondire, grazie alle loro esperienze imprenditoriali e professionali, specifici argomenti del corso e/o presentando una case history aziendale;

    - Simulazioni, gamification, gruppi di lavoro e case study: gli studenti sono divisi in gruppi e affrontano case studies, sotto forma di testo consegnato dal docente e/o video disponibili on line, nel quale sono illustrate alcune situazioni “critiche” esemplificative delle tematiche oggetto del corso. Gli studenti in gruppo elaborano, simulando un intervento professionale e/o consulenziale, una presentazione “tipo Power-point” nella quale, applicando i modelli di Organizational Assessment, espongono le analisi effettuate e le soluzioni proposte. Infine, agli studenti sono proposti strumenti di gamification, attraverso l’uso di elementi del gioco in contesti non di gioco, al fine di migliorare l’esperienza degli studenti e l’engagement.

    - Presentazioni e esposizione in aula: alcuni dei gruppi presentano in aula il lavoro svolto e si sviluppano, con il coordinamento del docente, una discussione e un confronto fra le diverse ipotesi. Particolare enfasi viene dedicata alla coerenza fra contenuti esposti e abilità comunicative.

    - Studio individuale: agli studenti sono suggeriti alcuni libri di testo, video disponibili on line, siti web aziendali, funzionali allo sviluppo di autonome capacità di apprendimento.

    Metodi di valutazione

    La prova finale per gli studenti che hanno seguito il corso consiste in alcune (da due a quattro) domande aperte e scritte relative a: i) analisi e discussione di un un case study (domanda soglia); ii) gli issue trattati durante le lezioni partecipate.

    La prova di esame per gli studenti che NON hanno seguito il corso consiste in alcune (da due a quattro) domande aperte scritte relative a: i) analisi e discussione di un un case study (domanda soglia) sia a altre domande relative al programma compresa l'analisi organizzativa dei film eventualmente scelti scelti dallo studente). L’esame può essere superato solo nel caso in cui lo studente risponda in maniera almeno sufficiente alla domanda soglia.

    In entrambi i casi i candidati dovranno dimostrare:
    a) il possesso di adeguate conoscenze e capacità di comprensione delle problematiche esposte o indicate, applicando in maniera pertinente le teorie e i modelli concettuali di Organizational Assessment oggetto del programma;
    b) il possesso di adeguate conoscenze e capacità di elaborazione e comunicazione di soluzioni coerenti con le problematiche organizzative rilevate, applicando in maniera pertinente gli strumenti e i modelli concettuali di Organizational Assessment oggetto del programma.

    In entrambi i casi, come detto, l’esame si svolge per iscritto ed eventualmente può essere integrato da una prova orale (su esplicita richiesta dello studente).

    Altre informazioni

    I temi, gli obiettivi e i metodi didattici di questo insegnamento sono periodicamente oggetto di discussione e confronto con pratictioners e associazioni come AIDP (Associazione Italiana Direttori del Personale), AICP (Associazione Italiana Coach Professionisti) e Assochange.

    Gli studenti Erasmus possono concordare con il docente un testo alternativo di riferimento in inglese; e possono, a loro discrezione, sostenere la prova di verifica finale in lingua inglese.

    Programma del corso

    Nell'insegnamento si espongono, si analizzano e si discutono le teorie organizzative, i modelli e gli strumenti necessari per effettuare analisi e interventi manageriali, professionali e consulenziali di Organizational Assessment.
    In particolare saranno oggetto di analisi i seguenti temi:
    L’adeguatezza degli assetti e dei modelli organizzativi
    Le sfide della progettazione organizzativa
    Le strategie organizzative
    L’ambiente organizzativo
    La macrostruttura
    Le relazioni esterne
    La microstruttura del lavoro
    La progettazione organizzativa e le risorse umane
    Leadership e clima organizzativo
    Sistemi di coordinamento e controllo, sistemi informati-vi e di gestione del-la conoscenza
    Sistemi di Compensation & Benefit
    Assetti organizzativi in contesti geografici distribuiti
    Archetipi, ibridi e metafore
    Progettare il cambiamento dell’assetto organizzativo
    Implementare e gestire il cambiamento organizzativo

    Gli studenti Erasmus possono concordare con il docente un testo alternativo di riferimento in inglese; e possono, a loro discrezione, sostenere la prova di verifica finale in lingua inglese.

    Testi:
    Per gli studenti che hanno frequentato il corso:

    Richard M. Burton, Børge Obel, Dorthe Døjbak Håkonsson, Marcello Martinez (2020). Organizational design. TORINO: Giappichelli, ISBN: 9788892135116

    Per gli studenti che non hanno frequentato il corso:

    Richard M. Burton, Børge Obel, Dorthe Døjbak Håkonsson, Marcello Martinez (2020). Organizational design. TORINO: Giappichelli, ISBN: 9788892135116

    E

    Hasting, R. e Erin M. (2020), "L'unica regola è che non ci sono regole. Netflix e la cultura della reivenzione"

    oppure in alternativa a quest'ultimo libro, è possibile guardare (e analizzare) tre a scelta dei seguenti sei film:
    The Founder (2016) - ll film racconta la storia vera dell'imprenditore Ray Kroc, interpretato da Michael Keaton, e della sua acquisizione della catena di fast food McDonald's.
    Il Diavolo veste Prada (2006) - Un film che offre uno sguardo sul mondo della moda e dell'industria editoriale, mettendo in evidenza le dinamiche di potere e leadership all'interno di un'azienda.
    Moneyball (2011) - Basato su una storia vera, il film affronta il concetto di gestione dei talenti e della strategia aziendale nel mondo dello sport, in particolare nel baseball.
    Lo Stagista Inaspettato (The Intern) (2015) - Una commedia che esplora la dinamica intergenerazionale sul posto di lavoro e offre spunti su come le diverse prospettive possono contribuire al successo aziendale.
    Tutta La vita Davanti (2008) - Commedia agrodolce sul precariato raccontata attraverso il mondo dei call center e l'applicazione di metodi fordisti nel settore dei servizi
    Volevo solo dormirle addosso (2004) - Marco Pressi è un giovane dipendente di una multinazionale, il cui ruolo è quello di selezionare e formare il personale, nonché motivarlo

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The course covers theories, tools and practices related to organizational analysis and design (individual, group, organization and network level).

    Main Contents:
    Assessing the Scope and the Goal of the Organization
    Organizational Design
    Strategy
    Environment
    Configurations of the Firm
    Inter-organizational ties
    Work, Task Design, and Agents
    Design and HRM
    Leadership and Organizational Climate
    Coordination and Control
    Incentives
    Designing the Structure and Coordination
    New Organizational Forms
    Designing the Architecture and the Sequence of Change
    Implementing the Change

    Textbook and course materials

    For students who attended the course:

    Richard M. Burton, Børge Obel, Dorthe Døjbak Håkonsson, Marcello Martinez (2020). Organizational design. TORINO: Giappichelli, ISBN: 9788892135116

    For students who did not attend the course:

    Richard M. Burton, Børge Obel, Dorthe Døjbak Håkonsson, Marcello Martinez (2020). Organizational design. TORINO: Giappichelli, ISBN: 9788892135116

    And

    Hasting, R. and Erin M. (2020), "The Only Rule Is There Are No Rules: Netflix and the Culture of Reinvention"

    Alternatively, instead of the latter book, you can watch (and analyze) three of the following six films of your choice:

    The Founder (2016) - The film tells the true story of entrepreneur Ray Kroc, played by Michael Keaton, and his acquisition of the McDonald's fast-food chain.
    The Devil Wears Prada (2006) - A film that offers a glimpse into the world of fashion and publishing, highlighting power dynamics and leadership within a company.
    Moneyball (2011) - Based on a true story, the film tackles the concept of talent management and corporate strategy in the world of sports, particularly in baseball.
    The Intern (2015) - A comedy that explores intergenerational dynamics in the workplace and provides insights into how different perspectives can contribute to business success.
    Tutta la vita davanti (2008) - A bittersweet comedy about precariousness told through the world of call centers and the application of Fordist methods in the service sector.
    Volevo solo dormirle addosso (2004) - Marco Pressi is a young employee of a multinational corporation whose role is to select and train personnel, as well as motivate them.

    Course objectives

    The main aim of this course is to give students the fundamental tools of organizational assessment in order to understand how organizations operate, how they can be designed to achieve their goals, and what are the processes and the phenomena that affect their functioning.
    Guiding the program is the premise that organizations need persons capable of examining problems with a critical and imaginative eye and of responding with policies, actions and decisions derived from a broad knowledge base. In line to this view, we sought to enhance students' competence and ability to take effective action in complex organizational settings by providing the analytic tools needed to analyze, manage, and lead public and private organizations.
    Students may find this program appropriate preparation for careers or graduate work in business administration, consulting, communication, education, human resources, industrial and organizational psychology, public health, public policy, social and non-profit administration, and related fields.
    At the end of the course students will be able to:
    a) understand the need of change within the organization of work and the design of the organizational forms of companies as well as public administrations, in line with the impact that information and communication technologies (ICT) exert on processes, operational and managerial behaviours on tasks;
    b) develop independent judgment in producing Organizational Design solutions, according to a business logic, to specific "critical situations" of work digitalization and organizational planning in companies and public administrations;

    Prerequisites

    Business Administration

    Teaching methods

    We do this by combining a rigorous theoretical approach with the discussion of case studies, simulations, gamifications, and exercises that enable students to gain a solid understanding of the complexities of modern organizations, with a particular emphasis on the relationships between organizational design and ICT.
    Moreover, students will be trained by means of a variety of interactive teaching methods such as teamwork, peer review, presentations and exposure in the classroom.

    Evaluation methods

    The final exam for students who attended the course consists of several (from two to four) open-ended written questions regarding: i) analysis and discussion of a case study (threshold question); ii) the issues covered during the interactive lectures.

    The exam for students who DID NOT attend the course consists of several (from two to four) open-ended written questions regarding: i) analysis and discussion of a case study (threshold question) as well as other questions related to the program, including the organizational analysis of any films chosen by the student. The exam can only be passed if the student provides at least a satisfactory answer to the threshold question.

    In both cases, candidates must demonstrate:
    a) possession of adequate knowledge and understanding of the issues presented or indicated, applying relevant theories and conceptual models of Organizational Assessment covered in the program;
    b) possession of adequate knowledge and skills in the development and communication of solutions consistent with the organizational issues identified, applying relevant tools and conceptual models of Organizational Assessment covered in the program.

    In both cases, as mentioned, the exam is conducted in writing and may optionally be supplemented by an oral exam (upon explicit request by the student).

    Other information

    Purposes, contents and teaching methods are discussed with AIDP and ASSOCHANGE.

    Erasmus students may agree with the professor an alternative reference text in English; and may take the final test in English.

    Course Syllabus

    The course covers theories, tools, and practices related to organizational analysis and design (at an individual, group, organizational, and network-level).

    The main aim of this course is to give students the fundamental tools of organizational assessment to understand how organizations operate, how they can be designed to achieve their goals, and what are the processes and phenomena that affect their functioning.

    Guiding the program is the premise that organizations need persons capable of examining problems with a critical and imaginative eye and of responding with policies, actions, and decisions derived from a broad knowledge base. In line with this view, we sought to enhance students' competence and ability to take effective action in complex organizational settings by providing the analytic tools needed to analyze, manage, and lead public and private organizations.
    Students may find this program appropriate preparation for careers or graduate work in business administration, consulting, communication, education, human resources, industrial and organizational psychology, public health, public policy, social and non-profit administration, and related fields.

    Main Contents:
    Assessing the Scope and the Goal of the Organization
    Organizational Design
    Strategy
    Environment
    Configurations of the Firm
    Inter-organizational ties
    Work, Task Design, and Agents
    Design and HRM
    Leadership and Organizational Climate
    Coordination and Control
    Incentives
    Designing the Structure and Coordination
    New Organizational Forms
    Designing the Architecture and the Sequence of Change
    Implementing the Change


    At the end of the course, students will be able to:
    a) understand the need for change within the organization of work and the design of the organizational forms of companies as well as public administrations, in line with the impact that information and communication technologies (ICT) exert on processes, operational and managerial behaviors on tasks;
    b) develop independent judgment in producing Organizational Design solutions, according to business logic, to specific "critical situations" of work digitalization and organizational planning in companies and public administrations;
    c) build communication skills for the analysis made and of the proposed solutions;
    d) develop learning skills for interpreting digitalization programs of organizational processes, structures, and organizational positions


    We do this by combining a rigorous theoretical approach with the discussion of case studies, simulations, gamification, and exercises that enable students to gain a solid understanding of the complexities of modern organizations, with a particular emphasis on the relationships between organizational design and ICT.
    Moreover, students will be trained through a variety of interactive teaching methods such as teamwork, peer review, presentations, and exposure in the classroom.

    NON-attending Students
    The exam will consist of a case study discussion with 2 to 4 open questions related to the case, and 2 open questions that directly refer to the textbooks.

    Attending Students
    For those students who attended the course, the final exam consists of an individual analysis of a text and/or questions related to one or more case histories that were the subject of the testimonials held during the course.

    In both cases, candidates must demonstrate:
    a) sufficient knowledge and understanding of the problems under examination, by applying the relevant theories and conceptual models learned during the course;
    b) possession of adequate knowledge and ability to process and communicate solutions consistent with the detected organizational issues, applying pertinent tools and conceptual models of Digital Change Management.

    In both cases, the examination consists of a written test and may be supplemented by an oral test.

    Referral texts:
    For students who attended the course:

    Richard M. Burton, Børge Obel, Dorthe Døjbak Håkonsson, Marcello Martinez (2020). Organizational design. TORINO: Giappichelli, ISBN: 9788892135116

    For students who did not attend the course:

    Richard M. Burton, Børge Obel, Dorthe Døjbak Håkonsson, Marcello Martinez (2020). Organizational design. TORINO: Giappichelli, ISBN: 9788892135116

    And

    Hasting, R. and Erin M. (2020), "The Only Rule Is There Are No Rules: Netflix and the Culture of Reinvention"

    Alternatively, instead of the latter book, you can watch (and analyze) three of the following six films of your choice:

    The Founder (2016) - The film tells the true story of entrepreneur Ray Kroc, played by Michael Keaton, and his acquisition of the McDonald's fast-food chain.
    The Devil Wears Prada (2006) - A film that offers a glimpse into the world of fashion and publishing, highlighting power dynamics and leadership within a company.
    Moneyball (2011) - Based on a true story, the film tackles the concept of talent management and corporate strategy in the world of sports, particularly in baseball.
    The Intern (2015) - A comedy that explores intergenerational dynamics in the workplace and provides insights into how different perspectives can contribute to business success.
    Tutta la vita davanti (2008) - A bittersweet comedy about precariousness told through the world of call centers and the application of Fordist methods in the service sector.
    Volevo solo dormirle addosso (2004) - Marco Pressi is a young employee of a multinational corporation whose role is to select and train personnel, as well as motivate them.

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