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    Davide DELL'ANNO

    Insegnamento di ANALISI DI SETTORE E BUSINESS PLANNING

    Corso di laurea magistrale in ECONOMIA E MANAGEMENT

    SSD: SECS-P/08

    CFU: 8,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 56,00

    Periodo di Erogazione: Primo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    Il Corso ha due obiettivi fondamentali:
    i) favorire l’implementazione dei concetti e dei modelli di riferimento per realizzare l’analisi strutturale di un settore, volta a determinarne il grado di attrattività e accessibilità per la creazione e/o sviluppo di un business.
    ii) comprendere ed essere in grado di redigere un business plan partendo da una business idea.

    Testi di riferimento

    Per Analisi di Settore:
    Grant R.M., L'analisi strategica per le decisioni aziendali, Collana "Strumenti", Il Mulino, 2020 (VI ed.): capp. 3, 4, 8.
    Dyer J., Godfrey P., Jensen R., Bryce D., Pastore A., Strategic Management, ISEDI, 2018: cap. 2.

    oppure in alternativa (per il programma di Analisi di Settore):

    Johnson G., Whittington R., Scholes K., Angwin D., Regnér P., Paci A., Fondamenti di strategia, Pearson, 2019: capp. 2, 3, 4.

    Per Business Planning:
    Ferrandina A., Carriero F., Business Plan in excel, IPSOA, 2022: capp. 1, 2, 4, 5, 18, 20.

    Dispense, articoli e altro materiale didattico sarà reso disponibile durante

    Obiettivi formativi

    Ai fini formativi il Corso fornisce agli studenti gli strumenti utili a effettuare l’analisi di un settore e di redigere un piano per l’avvio di una nuova impresa e/o di un nuovo business, anche mediante l’applicazione di modelli e tecniche già note (applying knowledge and understanding); sul piano teorico mette a sistema le conoscenze sui temi dell’analisi strategica e della creazione d’impresa. Grazie all’equilibrato mix di teoria e applicazioni pratiche (anche di laboratorio) contribuisce a sviluppare il sapere e le capacità di comprensione (knowledge and understanding) delle dinamiche in atto della specifica disciplina in coerenza con gli obiettivi formativi del corso di laurea. Il ricorso all’uso di case history e applicazioni pratiche di laboratorio migliora l’autonomia di giudizio (making judgements) nell’elaborazione di soluzioni di problem solving secondo una logica imprenditoriale. Le attività di Laboratorio vedono gli studenti come parte attiva; gli studenti – in gruppi di 3-5 - elaborano dei project work e poi sperimentano l’attività di comunicazione dei lavori effettuati secondo la logica del role playing e/o direttamente a un pubblico di esperti e operatori (communication skills). In questo modo si alimenta lo sviluppo di capacità di apprendimento utili per interpretare in maniera autonoma documenti, organigrammi, report e documenti oggetto delle analisi on desk effettuate (learning skills).

    Prerequisiti

    Gli studenti devono conoscere le principali teorie d’impresa e sui comportamenti imprenditoriali e strategici; essi devono sapere applicare i modelli su cui si fonda la gestione delle imprese (direzionale e operativa) con particolare riferimento ai modelli di analisi strategica e agli schemi economico-finanziari.

    Metodologie didattiche

    Il Corso prevede due tipologie di attività:
    - di base:
    lezioni, oltre che ex cathedra anche con la discussione di articoli. Le lezioni sono basate su meccanismi di interazione con il coinvolgimento attivo degli studenti alla discussione, esprimendo idee, formulando domande, presentando esempi, in modo da stimolare la riflessione sui temi in discussione.
    - esperienziali:
    a) gli studenti, aggregati in gruppi, elaborano un project work sviluppando le idee di business individuate a valle di una iniziale Business Idea Competition. Il project work sarà presentato in plenaria a fine Corso.
    b) presentazione di case studies, piani d’impresa e schemi economico-finanziari.
    c) testimonianze di imprenditori, manager, operatori finanziari, rappresentanti istituzionali, docenti universitari, professionisti di consolidata esperienza, mediante l’apporto delle loro esperienze su specifici argomenti e/o presentando case history aziendali.

    Metodi di valutazione

    Per tutti gli studenti l’esame prevede la sola prova orale. Essa consisterà nella positiva corrispondenza col docente che si risolve in un dialogo da cui sia possibile valutare il grado di comprensione, assimilazione e applicazione degli istituti approfonditi in un’ottica di problem solving. L’esame può essere superato solo nel caso in cui lo studente risponda in maniera sufficiente alle domande soglia.
    Per gli studenti corsisti, alla valutazione finale contribuiranno anche le valutazioni in occasione delle attività d’aula e di laboratorio.
    In tutti i casi i candidati dovranno dimostrare:
    a) il possesso di adeguate conoscenze e capacità di comprensione delle problematiche esposte o indicate, applicando in maniera pertinente le teorie e i modelli concettuali oggetto del programma;
    b) il possesso di adeguate conoscenze e capacità di elaborazione e comunicazione di soluzioni coerenti con le problematiche affrontate nel Corso, applicando in maniera pertinente gli strumenti e i modelli concettuali oggetto del programma.
    In tutte le prove finali, particolare enfasi viene dedicata alla coerenza fra contenuti esposti e abilità comunicative.

    Altre informazioni

    Gli studenti saranno considerati corsisti se risultano avere frequentato oltre il 70% delle ore di attività didattiche svolte (in aula e/o in laboratorio).
    Gli studenti corsisti che avranno elaborato e presentato in gruppo un business plan originale, per la prova d’esame saranno esonerati dai contenuti relativi al programma di Business Planning.

    Programma del corso

    Analisi di Settore
    L'analisi di settore e il processo decisionale - Il concetto e i criteri di definizione del settore - L’evoluzione degli studi di settore - Il ciclo di vita del settore.
    L’analisi della struttura del settore: modelli e strumenti; il macro-ambiente (PEST-LE e SWOT) - la concorrenza allargata di Porter – la matrice tridimensionale di Abell - la catena del valore di Porter.

    Business Planning
    Dall’idea all’impresa.
    Il Business Model Canvas.
    Il business plan: le funzioni informative; le principali regole per la redazione. Le fonti dei dati.
    Il sistema dei piani: di vendita; di produzione; di marketing (richiami); degli investimenti; occupazionale.
    La forma giuridica e la proprietà intellettuale (richiami).
    Gli schemi economico-finanziari di previsione; l’analisi della potenzialità economico strutturale (BEP); i principali indicatori economico-finanziari; le fonti di finanziamento del business.

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The aim of the course is twofold:
    i) promote the implementation of concepts and reference models to carry out the structural analysis of a sector, aimed at determining the degree of attractiveness and accessibility for the creation and / or development of a business.
    ii) understand and be able to draw up a business plan starting from a business idea.

    Textbook and course materials

    Sector Analysis:
    GRANT R.M. (2019), Contemporary Strategy Analysis, 10/e, Chichester (UK), John Wiley & Sons Ltd.: chapters 3, 4, 8.
    Dyer J., Godfrey P., Jensen R., Bryce D., Strategic Management. Concept and Cases, Second Edition, John Wiley & Sons Inc.: chapter 2.
    or, alternatively (for this part of the program):
    Whittington R., Regnér P., Scholes K., Angwin D., Johnson G., Kevan Scholes, Fundamentals of Strategy, Pearson 2020 (5th edition): chapters 2, 3, 4.
    Business Planning
    Ferrandina A., Carriero F., Business Plan in excel, IPSOA, 2022: chapters 1, 2, 4, 5, 18, 20.
    Dispensations, articles and informative educational materials disseminated during the course will be additional elements of the text.

    Course objectives

    For training purposes, the Course provides students with the tools to carry out the analysis of a sector and draw up a plan for starting a new business also through the application of models and techniques already known (applying knowledge and understanding); theoretically, it provides system knowledge about strategic analysis and business creation issues. Thanks to the balanced mix of theory and practical applications (including laboratory) it will help to develop knowledge and understanding of the dynamics of the specific discipline capacity in line with the educational objectives of the degree course. Recourse to the use of case histories and laboratory practical applications improves students’ independent judgment (making judgements) in the development of problem solving solutions according to business logic. The laboratory activities see students as an active part; students who want to form groups develop project works and make experience of the communication activities performing role playing logic and / or directly to an audience of experts and operators (communication skills).
    The practical application in laboratory determines the development of learning skills for interpreting independently documents, organization charts, reports and documents of the object on desk analyses performed.

    Prerequisites

    Students must know the main business theories and entrepreneurial and strategic behavior; they must know how to apply the models on which the management of the enterprises is based (directional and operational) with particular reference to the models of strategic analysis and to the schemes useful for economic and financial evaluations.

    Teaching methods

    The course includes two types of activities:
    - basic activities:
    lessons, as well as ex cathedra also with the discussion of articles. The lessons are based on interaction mechanisms with the active involvement of students who are invited to participate in the discussion with independent judgment, expressing ideas, formulating questions, presenting examples, in order to stimulate reflection on the issues under discussion.
    - experiential activities:
    a) students, aggregates in groups, elaborate a project work developing the business ideas identified downstream of a Business Idea Competition. At the end of the Course, students will present their project work.
    b) presentation of case studies, business plans and economic-financial schemes.
    c) testimonies of entrepreneurs, managers, financial operators, institutional representatives, university professors, professionals with consolidated experience, through the contribution of their experiences on specific topics of the course and / or by presenting company case histories.

    Evaluation methods

    The final test for all students consists of the oral test which must find the positive correspondence with the teacher that leads to a dialogue. From this, it is possible for the teacher to evaluate the degree of understanding, assimilation and application of the in-depth institutes from a problem solving perspective. The exam can only be passed if the student satisfactorily answers the threshold questions.
    For attending students, classroom and laboratory activities will also contribute to the final evaluation.
    In all cases, candidates must demonstrate:
    a) the possession of adequate knowledge and ability to understand the problems exposed or indicated, applying in a relevant manner the theories and conceptual models covered by the program;
    b) the possession of adequate knowledge and ability to process and communicate solutions consistent with the issues addressed in the Course, applying in a relevant manner the tools and conceptual models covered by the program.
    In all the final tests, particular emphasis is given to the coherence between exposed contents and communication skills.

    Other information

    Students will be considered "attending students" if they have participated in more than 70% of the didactic hours (in the classroom and / or laboratory).
    The attending students who have elaborated and presented a project work consisting in the drafting of an original business plan, will be exempt from the contents relating to Business Planning program.

    Course Syllabus

    Sector analysis
    The role of sector analysis in the decision-making process - The concept and criteria for defining the sector - The evolution of sector studies - The life cycle of the sector and the determinants of change.
    Sector analysis with respect to the main groups of players: customers, suppliers / distributors, competitors.
    Models and tools for the analysis of the attractiveness of the sector: macro-environmental analysis (PEST-LE and SWOT) - Porter's model of 5 forces - Abell's three-dimensional matrix - Porter's value chain.

    Business Planning
    The idea and the business.
    The Business Model Canvas.
    The business plan: the information functions; the rules for editing. Data collection.
    The plans for: sales; production; marketing; investments; human resources.
    Legal form and intellectual property (references).
    The economic-financial forecasting schemes; BEP analysis; the main economic-financial indicators; the sources of financing.

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