Francesco GANGI
Insegnamento di ECONOMIA E GESTIONE DELLE IMPRESE
Corso di laurea in ECONOMIA E COMMERCIO
SSD: SECS-P/08
CFU: 8,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 56,00
Periodo di Erogazione: Primo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | ITALIANO |
Contenuti | Il corso di Economia e gestione delle imprese intende trasferire le conoscenze relative a: |
Testi di riferimento | Sciarelli S., La Gestione dell’Impresa, tra teoria e pratica aziendale. Dodicesima edizione, CEDAM, 2022. |
Obiettivi formativi | At the end of the course, the student will acquire: |
Prerequisiti | Aver sostenuto l’esame di Economia Aziendale. |
Metodologie didattiche | L’attività didattica è articolata nel seguente modo: lezioni frontali finalizzate al miglioramento delle conoscenze e della capacità di comprensione degli studenti e svolte con il supporto sia di slide proiettate al computer che della lavagna; al fine di rafforzare la capacità comunicativa e l’autonomia di giudizio, gli studenti sono esortati a partecipare alla discussione con domande, considerazioni e riflessioni. |
Metodi di valutazione | La valutazione del candidato è effettuata attraverso una prova orale composta da domande a risposta aperta, comprensive di dimostrazioni e/o esercitazioni da svolgere alla cattedra in sede di esame orale. |
Programma del corso | In dettaglio, il programma del corso ha ad oggetto i seguenti contenuti: |
English
Teaching language | Italian |
Contents | The main contents of this course are related to: |
Textbook and course materials | Sciarelli S., La Gestione dell’Impresa, tra teoria e pratica aziendale. Dodicesima edizione, CEDAM, 2022. |
Course objectives | At the end of the course, the student will acquire: |
Teaching methods | Teaching is articulated as follows: Lectures aimed at improving the knowledge and understanding of students carried out with the support of both slides and the blackboard; in order to strengthen communication skills and independent judgment, students are encouraged to participate in the discussion with questions, comments and reflections. Exercises: aimed at problem solving development. The exercises concern different topics: the basic techniques for the investments evaluation, the measurement of economic and structural business potential, the financial reports analysis, the financial planning. Case studies: analysis of case studies aimed to the deepening of knowledge and techniques discussed during the lectures. Self-study: students integrate the knowledge and skills acquired in the classroom with individual study of the textbook, and reading related documents recommended by the teacher in order to promote autonomous learning ability. |
Evaluation methods | The assessment of candidates is carried out through an oral interview and through demonstrations and exercises at the desk. |
Course Syllabus | More specifically, the course program relates to the following contents: |