mail unicampaniaunicampania webcerca

    Silvio TIRELLI

    Insegnamento di ISTITUZIONE DI DIRITTO PUBBLICO E AMMINISTRATIVO

    Corso di laurea in ECONOMIA AZIENDALE

    SSD: IUS/10

    CFU: 8,00

    ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 56,00

    Periodo di Erogazione: Primo Semestre

    Italiano

    Lingua di insegnamento

    ITALIANO

    Contenuti

    Nel corso si espone la complessa regolamentazione giuridica dedicata al diritto pubblico e al diritto amministrativo. In particolare, la parte di diritto pubblico ha ad oggetto lo studio dell’ordinamento giuridico dello Stato e la conoscenza degli istituti concernenti le nozioni di base della scienza giuridica costituzionalistica, i principi fondamentali, le fonti del diritto e i criteri di risoluzione delle antinomie, i diritti fondamentali, le forme di stato e di governo, gli organi costituzionali, , gli strumenti di garanzia e di tutela giurisdizionale costituzionale, il decentramento e la disciplina delle Regioni e delle autonomie locali, i rapporti tra l'ordinamento italiano e l'ordinamento europeo e l'ordinamento internazionale, la “Costituzione economica” ed i principi costituzionali regolanti la p.A..
    La parte del corso dedicata al diritto amministrativo riguarda l’origine ed i caratteri di detta branca del diritto, l’organizzazione amministrativa ed il personale delle pp. AA., la disciplina del potere amministrativo (discrezionale, vincolato e misto), la tipologia delle attività amministrative (provvedimentale, consensuale) e le situazioni giuridiche soggettive (diritto soggettivo, interesse legittimo, differenze e affinità); la disciplina del procedimento amministrativo, delle sue scansioni fasiche/temporali e dei modi di sua conclusione (provvedimento, silenzio significativo, accordo), la disciplina del provvedimento amministrativo (elementi, caratteristiche, tipi) la sua patologia (nullità, annullabilità, irregolarità), i vizi formali e sostanziali, il riesame dell’attività amministrativa (autotutela), la responsabilità della p.A. e la risarcibilità degli interessi legittimi; l’organizzazione della Giustizia Amministrativa ed il riparto di giurisdizione

    Testi di riferimento

    Consigliati:

    S. Baroncelli, A. Morelli, G. Moschella, M. Tiberii, P. Vipiana, P.M. Vipiana, Lineamenti di diritto pubblico, Giappichelli, Torino, 2021

    Obiettivi formativi

    L’insegnamento persegue i seguenti obiettivi:
    1) acquisizione delle nozioni fondamentali di: ordinamento giuridico, stato, fonti del diritto, diritti e libertà fondamentali, doveri inderogabili;
    2) acquisizione delle nozioni fondamentali inerenti gli organi costituzionali e di rilevanza costituzionale, i governi regionali e locali, i principi costituzionali della p.A., la c.d. Costituzione economica, le garanzie giurisdizionali e la giustizia costituzionale;
    3) acquisizione delle nozioni fondamentali inerenti l’organizzazione amministrativa, il suo personale e i beni pubblici, l’attività amministrativa autoritativa, consensuale e paritaria;
    4) acquisizione delle nozioni fondamentali inerenti le situazioni giuridiche soggettive coinvolte dal pubblico potere, il loro modo di manifestarsi nel procedimento e all’esito dello stesso;
    5) acquisizione delle nozioni fondamentali inerenti la patologia dell’azione amministrativa, la tutela giurisdizionale delle situazioni giuridiche coinvolte, il riparto di giurisdizione, la giurisdizione esclusiva, la tutela amministrativa e la c.d. autotutela.
    Al termine del corso lo studente potrà:
    a. sviluppare conoscenze e capacità di comprensione della regolamentazione giuridica di tutti i profili relativi al diritto pubblico e amministrativo, con particolare attenzione alla disciplina del nostro ordinamento costituzionale e dell’attività amministrativa.
    b. sviluppare autonomia di giudizio nell’elaborazione di soluzioni relative alle dinamiche pubblico/private e più in generale riguardanti aspetti pubblico/amministrativi, secondo una logica imprenditoriale, manageriale e/o consulenziale, a specifiche situazioni “critiche” indicative dei problemi sollevati dalla disciplina giuridica pubblico/amministrativa delle attività umane, in particolare quelle economiche;
    c. sviluppare, in maniera professionale e/o consulenziale, capacità di comunicazione delle analisi effettuate e delle soluzioni elaborate.

    Prerequisiti

    Diploma di scuola secondaria superiore

    Metodologie didattiche

    La didattica si articola in:
    a. lezioni frontali su tutti gli argomenti dell'insegnamento con coinvolgimento degli studenti. Gli studenti sono invitati a partecipare alla discussione con autonomia di giudizio, esprimendo idee, formulando domande, presentando esempi, discutendo su questioni di attualità, su testi normativi o pronunce giurisprudenziali
    b. esercitazioni con coinvolgimento degli studenti, nel numero definito per i singoli anni dal docente. Gli studenti sono divisi in gruppi e affrontano la risoluzione di problemi relativi alla disciplina giuridica delle attività commerciali;
    c. studio individuale: agli studenti vengono suggeriti alcuni libri di testo e/o articoli, siti di riviste telematiche, siti per la ricerca di fonti del diritto e giurisprudenza funzionali allo sviluppo di autonome capacità di apprendimento, nonché slide a supporto della schematizzazione e della memorizzazione.

    Metodi di valutazione

    L’esame è orale e consiste in un colloquio articolato in domande sugli argomenti del programma come innanzi indicato.
    La prova finale intende accertare:
    a. il livello di conoscenza e capacità di comprensione raggiunto dallo studente sui contenuti teorici e metodologici indicati nel programma;
    b. la capacità di comunicazione dello studente con proprietà di linguaggio ed organizzazione autonoma dell’esposizione sugli stessi argomenti a livello teorico.
    Per il superamento della prova lo studente dovrà possedere una sufficiente conoscenza delle nozioni del programma. In particolare costituiranno parametri di valutazione quanto allo sviluppo di conoscenze e capacità di comprensione della regolazione giuridica di tutti i profili del diritto pubblico e del diritto amministrativo, l’uso del lessico specialistico e la qualità dell’organizzazione del discorso e dell’esposizione; quanto allo sviluppo di autonomia di giudizio, l’elaborazione di soluzioni relative alle dinamiche pubblico/pubblico e/o pubblico/privato e più in generale riguardanti aspetti pubblico/amministrativi in materia di diritto costituzionale e amministrativo, partecipazione al procedimento, provvedimenti, la capacità di sintesi e la capacità di ragionamento sui singoli quesiti posti dall’esaminatore; quanto allo sviluppo in maniera professionale e/o consulenziale, di capacità di comunicazione delle analisi effettuate, la capacità di approfondimento e di collegamenti critici.
    La prova sarà valutata in trentesimi, corrispondenti al voto finale.

    Altre informazioni

    E’ indispensabile la consultazione della Costituzione italiana e della legge n. 241 del 1990.
    Oltre che negli orari di ricevimento indicati, il docente è contattabile all’indirizzo di posta elettronica: Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. È necessario abilitare JavaScript per vederlo.

    Programma del corso

    1.Ordinamento giuridico e diritto pubblico. 2. Lo Stato. 3. Lo Stato e gli altri ordinamenti. L’ordinamento internazionale. 4. L’ordinamento dell’Unione europea. 5.Le fonti del diritto. 6. Diritti e doveri. 7.L’organizzazione e l’esercizio del potere politico. 8. La sovranità popolare. 9. Il Parlamento. 10. Il Presidente della Repubblica. 11. Il Governo. 12. Le forme di governo. 13. I governi regionali e locali nello Stato regionale italiano. 14. La pubblica amministrazione. 15. La Costituzione economica. 16. Le garanzie giurisdizionali. 17. La giustizia costituzionale. 18. Le origini ed I caratteri del diritto amministrativo. 19. I principi del diritto amministrativo. 20. L’organizzazione amministrativa. 21. Il personale delle pubbliche amministrazioni. 22. I beni pubblici. 23. Tipologia delle attività amministrative e situazioni soggettive. 24. Il procedimento amministrativo. 25. Provvedimenti amministrativi. 26. Attività consensuale della P.A. 27 Le disfunzioni nel Sistema amministrativo italiano. 28. tutele (giurisdizionale e amministrativa), 29. tipi di azioni esperibili. 30 risarcimento da lesione di interesse legittimo
    Dimostrazione della coerenza tra il programma e gli obiettivi:
    - le parti 1, 2, 3, 4, 5 e 6 sono indispensabili al perseguimento degli obiettivi indicati al n. 1:
    - le parti 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 e 17 sono indispensabili al perseguimento degli obiettivi indicati al n. 2;
    - le parti 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 e 26 sono indispensabili al perseguimento degli obiettivi indicati al n. 3;
    - le parti 23, 24, 25 e 26 sono indispensabili al perseguimento degli obiettivi indicati al n. 4
    - le parti 27, 28, 29 e 30 sono indispensabili al perseguimento degli obiettivi indicati al n. 5

    English

    Teaching language

    Italian

    Contents

    The complex legal regulation dedicated to public law and administrative law is exposed in the course. In particular, the part of public law has as its object the study of the legal system of the State and the knowledge of the institutes concerning the basic notions of constitutional legal science, the fundamental principles, the sources of law and the criteria for resolving the antinomies, the fundamental rights, the forms of state and government, the constitutional bodies, the instruments of guarantee and constitutional jurisdictional protection, the decentralization and regulation of the Regions and local autonomies, the relationship between the Italian legal system and the European legal system and the international legal system, the "Economic Constitution" and the constitutional principles governing the public administration.
    The part of the course dedicated to administrative law concerns the origin and characteristics of this branch of law, the administrative organization and the personnel of the public administrations. AA., the regulation of administrative power (discretionary, restricted and mixed), the typology of administrative activities (provisional, consensual) and subjective juridical situations (subjective right, legitimate interest, differences and affinities); the regulation of the administrative procedure, its phasic/temporal scansions and the ways of its conclusion (provision, significant silence, agreement), the regulation of the administrative provision (elements, characteristics, types) its pathology (nullity, annulment, irregularity), the formal and substantial defects, the review of the administrative activity (self-protection), the responsibility of the public administration and the recoverability of legitimate interests; the organization of Administrative Justice and the division of jurisdiction

    Textbook and course materials

    Recommended:

    S. Baroncelli, A. Morelli, G. Moschella, M. Tiberii, P. Vipiana, P.M. Vipiana, Outline of public law, Giappichelli, Turin, 2021;

    Course objectives

    The teaching pursues the following objectives:
    1) acquisition of the fundamental notions of: legal system, state, sources of law, fundamental rights and freedoms, mandatory duties;
    2) acquisition of the fundamental notions concerning constitutional bodies and of constitutional relevance, regional and local governments, the constitutional principles of the public administration, the c.d. Economic constitution, jurisdictional guarantees and constitutional justice;
    3) acquisition of the fundamental notions concerning the administrative organization, its personnel and public goods, authoritative, consensual and equal administrative activity;
    4) acquisition of the fundamental notions concerning the subjective juridical situations involved by the public power, their way of manifesting themselves in the proceeding and the outcome of the same;
    5) acquisition of the fundamental notions concerning the pathology of the administrative action, the jurisdictional protection of the juridical situations involved, the division of jurisdiction, the exclusive jurisdiction, the administrative protection and the c.d. self-defense.
    At the end of the course the student will be able to:
    to. develop knowledge and understanding of the legal regulation of all profiles relating to public and administrative law, with particular attention to the regulation of our constitutional system and administrative activity.
    b. develop independent judgment in the elaboration of solutions relating to public/private dynamics and more generally concerning public/administrative aspects, according to an entrepreneurial, managerial and/or consultative logic, to specific "critical" situations indicative of the problems raised by the public legal framework /administrative of human activities, especially economic ones;
    c. develop, in a professional and/or consultative manner, the ability to communicate the analyzes carried out and the solutions developed.

    Prerequisites

    High school diploma

    Teaching methods

    The teaching is divided into:
    to. lectures on all teaching topics with student involvement. Students are invited to participate in the discussion with independent judgement, expressing ideas, asking questions, presenting examples, discussing current issues, regulatory texts or jurisprudential pronouncements
    b. exercises involving the students, in the number defined for each year by the teacher. The students are divided into groups and deal with the resolution of problems relating to the legal discipline of commercial activities;
    c. individual study: some textbooks and/or articles, online magazine sites, sites for researching sources of law and jurisprudence functional to the development of independent learning skills are suggested to students, as well as slides to support schematization and memorization

    Evaluation methods

    The exam is oral and consists of an interview divided into questions on the topics of the program as indicated above.
    The final exam intends to ascertain:
    to. the level of knowledge and understanding achieved by the student on the theoretical and methodological contents indicated in the programme;
    b. the student's communication skills with language properties and autonomous organization of the exposition on the same topics at a theoretical level.
    In order to pass the test, the student must have sufficient knowledge of the notions of the programme. In particular, they will constitute evaluation parameters as regards the development of knowledge and understanding of the legal regulation of all aspects of public law and administrative law, the use of specialized vocabulary and the quality of the organization of speech and exposition; as regards the development of independent judgement, the development of solutions relating to public/public and/or public/private dynamics and more generally concerning public/administrative aspects in the field of constitutional and administrative law, participation in proceedings, measures, the ability synthesis and the ability to reason on the individual questions posed by the examiner; as for the development in a professional and/or consultative manner, of communication skills of the analyzes carried out, the ability to deepen and critical connections.
    The test will be evaluated out of thirty, corresponding to the final grade.

    Other information

    It is essential to consult the Italian Constitution and the law n. 241 of 1990.
    In addition to the office hours indicated, the professor can be contacted at the email address: Questo indirizzo email è protetto dagli spambots. È necessario abilitare JavaScript per vederlo.

    Course Syllabus

    1. Legal system and public law. 2. The State. 3. The State and other legal systems. The international order. 4. The legal order of the European Union. 5. The sources of law. 6. Rights and duties. 7. The organization and exercise of political power. 8. Popular sovereignty. 9. Parliament. 10. The President of the Republic. 11. The Government. 12. The forms of government. 13. Regional and local governments in the Italian regional state. 14. Public administration. 15. The Economic Constitution. 16. Jurisdictional guarantees. 17. Constitutional justice. 18. The origins and characteristics of administrative law. 19. The principles of administrative law. 20. The administrative organization. 21. Public administration personnel. 22. Public goods. 23. Typology of administrative activities and subjective situations. 24. The administrative procedure. 25. Administrative measures. 26. Consensual activity of the P.A. 27 Dysfunctions in the Italian administrative system. 28. protections (judicial and administrative), 29. types of actions available. 30 compensation for injury of legitimate interest
    Demonstration of coherence between program and objectives:
    - parts 1, 2, 3, 4, 5 and 6 are essential for the pursuit of the objectives indicated in n. 1:
    - parts 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 and 17 are indispensable for the pursuit of the objectives indicated in n. 2;
    - parts 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 and 26 are essential for the pursuit of the objectives indicated in n. 3;
    - parts 23, 24, 25 and 26 are essential for the pursuit of the objectives indicated in n. 4
    - parts 27, 28, 29 and 30 are indispensable for the pursuit of the objectives indicated in n. 5

    facebook logoinstagram buttonyoutube logotype