Daniela MONE
Insegnamento di DIRITTO SANITARIO
Corso di laurea in ECONOMIA AZIENDALE
SSD: IUS/10
CFU: 8,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 56,00
Periodo di Erogazione: Secondo Semestre
Italiano
Lingua di insegnamento | Italiano |
Contenuti | Il Corso propone un inquadramento generale e l'analisi di specifiche problematiche della materia oggetto dell'insegnamento. |
Testi di riferimento | C. BOTTARI, La tutela della salute: lavori in corso, Giappichelli, 2020. |
Obiettivi formativi | Il corso verte sull'analisi dei principi costituzionali ed europei del diritto alla salute e del sistema sanitario italiano ed è volto a fornire agli studenti le conoscenze di base in questi campi. Inoltre, il corso si propone di fornire agli studenti le competenze per abilitarli ad operare nel campo sanitario, confrontandosi con la pubblica amministrazione e gli altri attori che operano in quell'area di attività. |
Prerequisiti | Conoscenza del diritto pubblico |
Metodologie didattiche | La didattica si basa sulla seguente articolazione: - Lezioni partecipate: finalizzate a promuovere negli studenti l’acquisizione del lessico e delle tecniche di argomentazione giuridica. Gli stessi sono invitati a partecipare alla discussione con autonomia di giudizio, esprimendo idee, formulando domande, presentando esempi, discutendo su questioni di attualità, su testi normativi o pronunce giurisprudenziali; - Seminari: il corso sarà svolto attraverso lezioni, eventualmente integrate da incontri seminariali, con la partecipazione anche di docenti di altri Atenei e/o di esperti italiani e/o stranieri. - Gruppi di lavoro: gli studenti sono divisi in gruppi per esercitazioni pratiche concernenti le tematiche affrontate nel corso delle lezioni. L’oggetto dell’esercitazione sarà proposto dal docente; gli studenti in gruppo elaborano una soluzione delle questioni poste esponendone le relative argomentazioni. -Studio individuale: agli studenti sono indicati libri di testo, siti di riviste telematiche, siti per la ricerca di fonti del diritto e giurisprudenza funzionali allo sviluppo di autonome capacità di apprendimento. |
Metodi di valutazione | I parametri di valutazione dell'apprendimento saranno: |
Altre informazioni | Materiale didattico aggiuntivo sarà indicato eventualmente durante il corso. |
Programma del corso | Nascita ed evoluzione dell'organizzazione sanitaria nazionale e del diritto alla tutela della salute |
English
Teaching language | Italian |
Contents | The course offers both a general framework of analysis and the study of specific issues related to subject matter. In particular, the main topics addressed in the lessons are: the concept of the right to health, the analysis of the national health system, the problems relating to the financing of health, the methods of providing health services, public contracts in health, the division of competences. between the State and the Regions in health matters, the discipline of the most important health professions, including non-medical ones, medical responsibility, the pharmaceutical assistance service, the subject of compulsory health treatments and consent in therapeutic treatment as well as the main issues relating to health digital. |
Textbook and course materials | C. BOTTARI, La tutela della salute: lavori in corso, Giappichelli, 2020. |
Course objectives | The course focuses on the analysis of constitutional and European principles on the right to health and of the Italian health care system and is aimed at providing students with the basic knowledge in these fields. Moreover, the course aims at giving students the competences to enable them to work in the health care field, dealing with the public administration and the other actors operating in that area of activity. |
Prerequisites | Knowledge of public law |
Teaching methods | The teaching is based on the following breakdown: - Lessons investee: designed to promote in students the acquisition of vocabulary own law and legal argumentation techniques. The same are invited to join the discussion with independent judgment, expressing ideas, asking questions, giving examples, discussing topical issues on legal texts or case law; - Seminars: the course will be conducted through lectures, possibly supplemented by seminars, with the participation of professors from other universities and / or Italian and / or foreign experts. - Working groups: students are divided into groups for practical exercises concerning the topics covered in the lectures. The object of the exercise will be proposed by the Professor; students in group work out a solution to the questions posed by exposing its arguments. Individual -Study: students will be provided with textbooks, magazines telematic sites, sites for finding functional sources of law and jurisprudence to the development of autonomous learning ability. |
Evaluation methods | The evaluation will be according the ability to organize the legal discourse and critically discuss the topics of the course, the quality of the oral exposition, the competence in the use of specialized vocabulary and the ability to link different topics. |
Other information | Other teaching material will be indicated during the course. |
Course Syllabus | Birth and evolution of the national health organization and the right to health protection |